keskiviikko 1. kesäkuuta 2022

Ahvenanmaan-reissu

Viime viikolla emäntä kaappasi meidät autoon ja lähdimme ajamaan kohti Turkua. Oli tosi aikainen aamu. Turussa meidän auton kyytiin tuli myös Nipsu emäntineen. Yhdessä jatkoimme matkaa Turun satamaan ja hyppäsimme laivaan.

Meillä oli oma ikkunahytti, jossa vietimme aikaa ja katselimme maisemia. Meidän ei tarvinnut kuitenkaan olla laivassa koko päivää, vaan jäimme pois Ahvenanmaalla.

Maarianhaminassa menimme heti puistoon kävelemään pitkän laivareissun jälkeen. Siellä oli aurinkoista ja lämmintä.

Kävimme myös ulkoilemassa meren rannalla ja pääsimme uimaankin. Nipsu ei välittänyt kastella tassujaan, mutta Sipi ja minä loiskutimme vettä innoissamme.

Saaristossa auringonlaskut ovat maagisen kauniita.

Meillä oli mökki Eckerön saarella. Kävimme tutkimassa kalastajamajoja.

Olimme myös valokuvassa Käringsundin majakan luona.

Mökissä Nipsu sai olla sohvalla, mutta Sipi ja minä emme edes yrittäneet. Meillä oli omassa huoneessamme sänky, jolla nukuimme. Sipi mökötti huoneessa melkein koko ajan.

Ahvenanmaalla oli aivan hirvittävästi punkkeja! Meissä oli joka päivä noin 20 punkkia molemmissa. Onneksi meillä on punkkilääkitys, mutta ovat ne silti ällöttäviä. Ihmiset olivat niistä aivan hysteerisiä.

Mökin terassilla oli tosi lämmin iltapäivällä, kun aurinko paistoi siihen.

Ennen paluumatkaa kävimme vielä Nåtön luonnonsuojelualueella nauttimassa uskomattomista maisemista.

Kaikkialla oli valkovuokkoja. Pääsimme sielläkin uimaan mereen, mikä olikin virkistävää ennen kotimatkaa laivalla.

Kun laiva tuli Turun satamaan, kävimme viemässä Nipsun kotiin ja jatkoimme sitten matkaa omaan kotiimme. Paluumatkalla törmäsimme peuraan autolla ja se viivästytti matkaa. Ei käynyt onneksi pahasti, paitsi autoon tuli lommoja. Peura karkasi takaisin metsään, mutta ilmeisesti riistanhoitoyhdistys löysi sen myöhemmin.