maanantai 14. lokakuuta 2024

Syyslomareissu pohjoiseen

Lauantaina lähdimme tosi pitkälle matkalle. Automatka kesti aamuvarhaisesta iltamyöhään. Lopulta olimme perillä mökillä Kuusamossa. Tämä oli tuttu mökki, jossa vierailimme myös kaksi vuotta sitten. Silloin olin aika nuori vielä   ̶  nyt olen paljon kokeneempi.

Sunnuntaina kävimme ensin pienellä aamukävelyllä. Sipi oli lumoutunut kauniista tunturimaisemasta.

Sitten minä lähdin isäntäväen kanssa kiertämään Pienen Karhunkierroksen. Sipi jäi mökkiin lepäämään, koska ei hän olisi millään jaksanut näin pitkää ja vaativaa reittiä. Sitä paitsi Sipi on jo käynyt tämän reitin, niin hänen ei enää tarvitse. Minä sen sijaan olin valmiina seikkailuun!

Reitin alussa on pitkä riippusilta, mutta se nyt ei ollut minulle mikään jännittävä juttu. Menin tästä kuin vanha tekijä.

Reitin varrella on upeita maisemia koko ajan. Minä en enää jaksanut hämmästellä niitä niin paljon, kun niitä tuli jatkuvasti.

Tässäkin tällainen hieno näköalapaikka.

Taukopaikoilla on hyvä ottaa kunnon levot. Minä nukuin tässä Siilastuvan edustalla pienet torkut kosken pauhatessa taustalla.

Minusta oli niin hauskaa kävellä tämä reitti! Varmasti tulen uudestaankin, jos saan tilaisuuden.

Seuraavana päivänä kävin emännän kanssa Suolammen laavulla, joka on ison Karhunkierroksen varrella, mutta aika lähellä meidän mökkiä. Reitti oli tosi vaativa, hirveää ylämäkeä ja jyrkkiä portaita. Huipulla on tällainen lampi, jonka rannassa on mukava laavu. Sää oli tosi tuulinen ja kylmä, joten emme pitäneet pitkää taukoa. Ja toden totta, yön aikana oli satanut lunta! Täällä ylhäällä lunta oli aika paljonkin.

Tuolla alhaalla näkyy meidän mökki.

Mökin terassilta oli hyvä bongailla poroja. Minä en voi sietää niitä!

Iltalenkillä taivaalla loisti kirkkaat revontulet! Jos katsotte tarkkaan, voitte nähdä minut tuossa kuvan etualalla. En ollut koskaan nähnyt näin paljon revontulia - koko taivas oli täynnä niitä.

Yhtenä päivänä vein isäntäväen Rukalle iltapäiväkävelylle. Menimme Pyhän Jyssäys -nimisen reitin. Sieltä oli huikeat näköalat ja aurinko oli juuri laskemassa.

Perjantai oli meidän viimeinen päivä mökillä. Lähdimme käymään Oulangan kansallispuistossa vähän kauempana. Isäntä johdatti meidät Rytikönkään reissu -nimiselle polulle. Ilma oli lämmin ja lähes kaikki lumet olivat sulaneet.

Kävimme myös kurkkaamassa Kiutakönkäällä. Siellä on upea koski, jota ihmiset ihastelivat pitkän tovin.

Sen jälkeen menimme vihdoin laavulle, jossa paistoimme makkaraa ja tietysti minäkin sain oman osuuteni. Ensin piti kuitenkin tehdä isännälle temppu.

Seuraavana päivänä koitti kotiinlähtö. Ajoimme ensin Kemijärvelle.

Siellä pidimme tauon ja kävimme Ämmänvaaran luontopolulla
Maisemat olivat huikeat. Saatoimme nähdä Kemijärven keskustaan saakka.

Illalla kävimme Rovaniemellä vähän käppäilemässä. Hurmasimme opiskelijajoukon ja ihastelimme Jätkänkynttilää. Saimme iltaruuat vielä ennen yöjunaan nousua.

Junassa oli tiivis tunnelma, koska emäntäkin nukkui tässä meidän pedissä. Minusta oli vain ihanaa nukkua näin lähellä Sipiä. Voisinpa aina olla Sipin kyljessä.