maanantai 12. lokakuuta 2020

Syyslomalla Kuusamossa

Vietimme viime viikon syysloman merkeissä Kuusamossa. Automatka sinne oli aivan kamalan pitkä, vaikka onneksi pidimmekin taukoa ensin Perniössä ja sitten nukuimme yön Rautalammilla. Kun pääsimme perille mökille Kuusamoon, olimme melko poikki. Onneksi isäntäväki levitti sohvalle meidän peiton, joten saatoimme tehdä olomme mukavaksi. Sillä sohvalla minä vietinkin melkein koko viikon. Siinä oli ihanan lämmin ja pehmeä nukkua.

Maanantaina Sipi ja isäntäväki kävivät Riisitunturilla kiertämässä Riisin rietas -nimisen vaellusreitin.

Tällä kivellä minäkin poseerasin viisi vuotta sitten, kun olin mukana Riisitunturilla. Silloin oli kesä ja aurinko paistoi, mutta tällä reissulla sumu pilasi kauniit maisemat.

Sipi oivalsi melko nopeasti, että tauot kannattaa käyttää tassujen ja silmäluomien lepuuttamiseen.

Juomavettä oli Sipille tarjolla ihan riittävästi ja hän halusikin maistaa jokaisesta purosta ja lätäköstä tunturin raikasta vettä.

Yleensä hän ensin kysyi lupaa juomiseen.

Riisinsuolla oli pitkospuut, mutta Sipiä ne eivät haittaa kun voi kävellä myös niiden vieressä.

Loppua kohti Sipi alkoi selvästi väsähtää, mutta onneksi hän jaksoi vielä poseerata kylttien luona ennen autoon hyppäämistä.

Seuraavana päivänä me lekottelimme sohvalla molemmat, koska olimme sen ansainneet. Sipi oli melko väsynyt vielä edellisen päivän reippailusta ja minä olin muuten vaan tyytyväinen toisesta sohvapäivästä.

Keskiviikkona Sipi pääsi taas uusiin seikkailuihin! Tällä kertaa Hossan kansallispuistoon Julma-Ölkylle. Siellä menee noin 11 km:n pituinen Ölökyn ähkäsy -niminen reitti, joka oli huikea.

Sipi oli intoa täynnä!

Kanjonin reuna oli korkea, mutta onneksi Sipi ei pelkää.

Polku kulki kanjonin reunaa ylös ja alas ja paikoitellen oli hyvinkin vaikeita kohtia. Sipi selvitti ne kuitenkin hienosti! Muun muassa tuolla alhaalla näkyvän riippusillan ylitys piti tehdä kahdesti ja sen jälkeen vielä kiivetä kamalat kierreportaat melkein pystysuoraan. Sipi ensin epäröi, mutta lopulta hän kiipesi portaat sujuvasti.

Taukopaikalla lepo taas maistui ja Sipi odotteli makkaranjämiä rauhallisena.

Myös suomaisemat olivat hienot. Tauon jälkeen ilma alkoi kirkastua.

Kanjoni näytti upealle myös toiselta reunalta.

Sipikin aivan innostui ihailemaan maisemia ja esiintyi kameralle ryhdikkäänä.

Paluumatkalla piti ylittää riippusilta uudestaan ja sen jälkeen kiivetä kauheat kierreportaat. Sipiltä se onnistui.

Maisemista ei saanut tarpeekseen.

Sipiä alkoi naurattaa, kun hän hoksasi, että kohta ollaan autolla.

Ennen autoon hyppäämistä vielä nopea pulahdus usvaiseen kanjonijärveen, jotta kuratassut puhdistuisivat.

Minä katselin koko päivän kauniita unia mökin pehmeällä sohvalla. Laitoin tassut nippuun.

Torstaina me saimme taas levätä, kun isäntäväki kävi Rukalla pyöräilemässä.

Perjantaina Sipi pääsi taas retkelle, tällä kertaa Pienelle karhunkierrokselle.

Reitti oli aika vilkas ja paikoitellen jopa ruuhkainen. Tässä isäntäväki ja Sipi odottelevat vuoroaan riippusillalle.

Myllykoskella oli taas riippusillan ylitys. Tässä Sipi ja emäntä ovat juuri ylittämässä siltaa. Sipiltä riippusillat sujuivat jo tosi hienosti.

Sipi ei halunnut uida tässä, vaikka oli tilaisuus. Vesi kelpasi kuitenkin juomiseen.

Taas taukopaikalla odottelua...

... ja taas riippusillan ylitys.

Jyrävän koskella oli kova virta, ja siitäkin Sipi halusi juoda.

Lenkin lopuksi Sipi kävi vielä pulahtamassa nakuna, jotta turkki puhdistuisi ja jalat virkistyisivät.

Nyt ehkä luulette, että minä en tehnyt koko viikolla mitään muuta kuin makasin sohvalla sillä aikaa, kun Sipi on ollut valloittamassa Lappia ja Kainuuta. Noh, aika pitkälti se menikin niin, mutta pääsin minä sentään kiipeämään Konttaisen päälle kaksi kertaa. Sieltä oli upeat maisemat ja se oli muutenkin minulle sopivan pituinen lenkki. Ja tietenkin kävin lenkillä muutenkin.

Loma on nyt loppu, ajoimme kotiin lauantaina. Kävimme matkalla Siilinjärvellä tervehtimässä isäntäväen sukulaisia ja pidimme siellä vähän pidemmän tauon. Kyllä oli ihanaa illalla tulla omaan kotiin! Menin heti omaan petiin ja nukuin aamuun asti.